RMA / Retourlogistiek
Return Material Authorization RMA & correcte klachtafwikkeling
Ging het voorheen om het mee terug nemen van verpakkingsmateriaal of ladingdragers. Inmiddels is retourlogistiek, ook wel reverse logistics, een veel breder terrein. In toenemende mate betreft het zaken zoals inspecties, reparatie, sortering, her-verpakking, klachtenafhandeling en administratieve verwerking.
Het retour proces start en eindigt met communicatie tussen u en uw klant. Communicatie over wat er wordt geretourneerd en waarom en communicatie over uw service. Goede communicatie verandert een ontevreden klant in een tevreden klant. Een uniform retour proces levert allerlei data op. Data die u nieuwe inzichten in uw klant, uw producten en uw processen oplevert.
Meestal hebt u met 3 return-cycles te maken: gewone retouren, reparatie en defecte producten retouren en take-back retouren. Alle drie hebben een eigen proces en hun eigen klantcommunicatie. Een return management systeem biedt soelaas.
Grensloos kan vanuit Pluriform, passende RMA toepassingen nader implementeren.
Bij retouren verwerking zijn er een aantal extra mogelijkheden, u kunt:
- Van iedere retourzending een foto maken en deze opslaan bij de RMA.
- De klant kan vanuit pluriform een email sturen welke retouren zijn ontvangen.
- De klant kan op het e-commerce portaal zijn bestelling oproepen en per artikel aangeven welke artikelen retour komen en de reden daarvan. Hierna ontvangt hij per mail een verzendlabel om zijn retourartikel te kunnen verzenden.